In het jaar dat Leerdammer 50 jaar bestaat, toont het merk nog maar weer eens haar drive om te blijven vernieuwen en te blijven bijdragen aan een circulaire verpakkingseconomie.
Vanaf half februari 2024 is Leerdammer verkrijgbaar in de Nederlandse winkels met een nieuw verpakkingsdesign, verpakkingen met 33% minder plastic en een vernieuwde Leerdammer Jong Belegen Lightlife receptuur.
De vernieuwde receptuur voor Leerdammer Lightlife werd toegepast na uitvoerig consumentenonderzoek in Nederland. De gewenste receptuurverandering werd mogelijk door het gebruik van een ander zuursel en door de rijpingsperiode te verlengen.
In hetzelfde consumentenonderzoek werd ook de verpakking onderzocht op onder meer de herkenbaarheid van het product in het supermarktschap, de aankoopintentie, het merkimago, ergonomische aspecten (openen en sluiten van verpakking). De nieuwe verpakking met een harde plastic ondertray en flexibele bovenfolie kwam goed uit de test en is daarom geintroduceerd. De nieuwe verpakking levert een plasticreductie op van 33%.
Het moment werd ook gebruikt om het design van de verpakking aan te passen. Op de verpakking vinden de Nederlandse consumenten nu uitsluitend Nederlandse tekst, de toevoeging 'Uniek sinds 1974', een herkenbare productnaam (Jong/Jong Belegen), het vertgehalte en het officiele Nederlandse Weidegang logo.
Met dank aan alle medewerkers van Royal Lactalis Leerdammer en Lactalis Nederland die deze introductie mogelijk hebben gemaakt.
Check de ambities, commitments en voorbeelden van Lactalis over verantwoorde verpakking en de circulaire economie op: https://shorturl.at/bglKZ